tisdag 21 juni 2016

Tiggaren - Sofie Sarenbrant


Tiggaren - Sofie Sarenbrant - Bookmark förlag
Jag lyckades snappa upp Sofies första bok jättetidigt, och har därmed kunnat följa henne undertiden som hon gett ut sina böcker.
Jag fastnade för henne nog pga att jag från början tyckte hon skrev enkelt. Det är svårt att förklara enkelt. Men en det tex. Butler och Öhlund kan jag tycka skriver för krångligt och gör det hela onödigt jobbigt att ta sig igenom bitvis.
Sofies böcker flyter på så himla bra.
Sedan har det gått upp och ner vad jag tyckt om dom. Alla har varit bra, men mer eller mindre bra.
Denna är utan tvekan den bästa.

Tiggaren tar vid där Avdelning 73 slutar. Det är en skrämmande aktuell och spännande roman om maktövergrepp på samhällets mest utsatta.  Flera tiggare dödas i Stockholm. Men det som vid första anblicken verkar vara en psykopatisk seriemördare, visar sig snart vara del av en kallt beräknad plan på strukturell nivå. Oavsett om Tiggaren läses som en fristående deckare eller en fortsättning på Avdelning 73 och Visning pågår kommer läsaren att få ta del av Emma Skölds starka och rättmätiga hämnd.

Denna boken gör nästan ont att läsa. Tiggare är ett ämne som är så aktuellt och omtvistat. Ingen människa borde förkasta deras öde, eller historia. Sofie ger en fruktansvärd men ack så bra bild på detta. Hade det inte varit mord med i denna så hade den ändå berört. 

Mitt betyg 5/5 
Går att köpa på Adlibris och Bokus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar