måndag 13 juni 2016

Prostens barnbarn - Eva Bexell

Prostens barnbarn - Eva Bexell - Bonnier Carlsen

När barnbarnen Carl och Anton kommer på besök då kan vad som helst hända. Antons påhittighet vet inga gränser. Visst tycker morfar prosten om dem! Men han börjar önska att de inte var fullt så... livliga! Som den gången då Anton hittar en gammal axelremsväska - då ska han bli brevbärare! Men vad behöver en brevbärare mer än en brevbärarväska? Brev naturligtvis. Och kort, julkort. När Anton hittar ett helt fat fullt med julkort till morfar och mormor är det bara att sätta igång. På med kläderna och ut. Väskan är full! Här gäller det att ligga i. Redan innan Anton hunnit dela ut alla korten kommer det första telefonsamtalet...



Detta är en favoirtbok för mig. Min farfar läste den högt för oss barnbarn om somrarna i hans stuga. Det jag minns bäst är hur farfar skrattade högt åt Antons alla otyg. Så nu när jag som vuxen läser den försöker jag sätta ihop text och farfars hjärtliga skratt. Och jag förstår precis vart han skrattade. Jag tror han såg många av oss barnbarn i Anton. 
Denna barnbok har mycket mer vuxenhumor än jag hade trott. Troligen för att man kan se det hela ur ett vuxen perspektiv nu. Fast hos oss var nog farmor mer som prosten och farfar mer den väldigt förstående frun till prosten. Även det kan jag nog se att farfar skrattade åt.

Denna rekomenderar jag som högläsning för era barn eller barnbarn. Jag tror det kan ge er en del skratt tillsammans, även om man skrattar ur olika perspektiv.

Mitt betyg på denna är 4/5

Går att köpa på Adlibris eller Bokus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar