torsdag 16 juni 2016

Bajsboken - Pernilla Stalfelt









Bajsboken - Pernilla Stalfelt - Rabén & Sjögren

När jag fick denna boken i mina händer så var jag väldigt skeptisk. Dels är det inte min cup of tea av illustrationer. Dels var jag rädd att det skulle vara liiite mycket bajs....vilket det ju borde vara med tanke på titeln.

Min farmor hade garanterat frynt på näsan åt denna medan farfar förmodligen garvat runt.

Men, som den barnsliga människa jag är tyckte jag den var enormt rolig. Och även om jag själv kanske inte valt denna bok pga illustrationerna så måste jag erkänna att jag blev kär i dom. Ju mer jag läste desto mer gillade jag illustrationerna. Tänk vad man kan ändra sig.
Men som sagt, den hade inte hamnat i min låneväska om jag själv valt på bibblan, nu fick jag som tur var denna i present, och det tackar jag för.

Prutt och bajs är roligt tycker nästan alla barn men inte vuxna. Många vuxna blir ledsna om man säger bajskorv rakt ut. På sitt egna befriande knasiga sätt beskriver Pernilla Stalfelt i ord och bild alla bajsets former och funktioner.


Jag gillar Pernillas sätt att bygga upp boken. Hon blandar fakta med tankar på ett skickligt sätt. Så jag skriva en faktabok någon gång, är det så här jag skulle bygga upp den.

Pernilla har skrivit flera böcker, vilka jag nu ser fram emot att läsa.

Mitt betyg 4/5 då jag önskar att omslaget hade fått mig att fastna lättare.


Denna går att köpa på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar