måndag 13 juni 2016


Kurragömma - Petrus Dahlin - Rabén & Sjögren
När jag var yngre förknippade jag sommaren med högläsning, det är nog det mysigaste jag vet. Var vi i sommarstugan så läste farfar eller pappa högt ur någon spännande eller rolig bok. Var jag på läger brukade jag och en kompis läsa högt varannat kapitel tillsammans.


En hel del spökhistorie berättades också. Ibland skrämde vi upp varandra så att vi inte kunde sova i tältet som vi hade tänkt.


Kurragömma - Petrus Dahlin
Astrid och hennes mamma reser till Spanien för att vandra och för att få tid att umgås efter att pappan omkommit i en olycka. Men mamman som jobbar på ett stort resebolag blir akut inkallad på jobb på Kananrie öarna. Astrid blir självklar besviken men trotts att hon bara är 13 år så lyckas hon övertyga mamma att få stanna det dygnet som mamma måste jobba. Problemet är att det som bara skulle bli ett dygn blir flera.
Astrid håller sig dock sysselsatt genom att undersöka omnejderna. Nere i själva byn känner hon sig inte välkommen och ganska snart märker hon att det knappt finns några barn. Astrid som är ganska hundrädd blir förföljd av en vit hund som gör henne lite rädd.


Snart hittar hon en sjö att svalka sig och bada i. Ganska snart få hon reda på att sjön har en mörk historia. Men Astrid som inte tror på spökhistorie trotsar allas inrådan och fortsätter bada i sjön. Och där dyker det upp några barn som vill leka kurragömma, Astrid blir glad över att äntligen ha några att leka med….eller är det leka dom vill.

Boken har ett enkelt språk vilket gör att den är lättläst. Den är inte heller speciellt lång och det händer saker hela tiden. Gillar man spökhistorie så gillar man nog denna. Jag blev som ungdom på nytt och det kändes nästan som man låg i tältet med sina kompisar och lyssnade efter ljud. Hade jag haft en ficklampa när jag läste hade det varit pricken över i:et.


Mitt betyg blir 4/5

Går att köpa på Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar