måndag 20 juni 2016

Mera fart Mamma Mu - Jujja Wieslander

Mera fart Mamma Mu - Jujja Wieslander - Rabén & Sjögren

Är ju barnsligt förtjust i Karaktärerna Mamma Mu och Kråkan. Mamma Mu som är så otroligt lugn och positiv medan Kråkan är negativ och snudd på elak hela tiden.

Sommardag vid bryggan. Mamma Mu prövar ett cyklopöga och leker med småbåtarna. Men Kråkan vill ha mera fart och spänning. Han gillar racerbåtar. Kråkan får en idé. Nu ska han konstruera en egen racerbåt. Han behöver låna Mamma Mus cykelslang.

Som vanligt tycker jag att själva storyn är en typiskt Mamma Mu story. Hon gör något mänskligt, Kråkan tycker det är dårskap, Han gör något knasigt. Jag tycker den i sin enkelhet är bra, men just enkel. Och det är enkelheten i dessa böcker jag gillar. För historien läser man någon enstaka gång. Resterande gånger ligger jag och studera bilderna in i minsta detalj. Jag älskar att Sven Nordqvist använder hornen och spenorna som en del i Mamma Mus kroppsspråk. Att kråkans bo är liks Gubben Pettsons verkstad. Alla mina favorit illustratörer är akvarell målare. OCh jag ligger ofta och gissa hur han byggt upp sina bilder och drömmer om att illustrera böcker i akvarell. Allt detta i ett och gör att jag samla på dom till framtida barnbarn. 

Mitt betyg 3/5. Inte den roligaste av alla underbara Mamma Mu böcker.

Går att köpa på Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar