måndag 13 juni 2016

Faslig fakta serien - Anna Hansson - Rabén & Sjögren








Faslig fakta om märkliga platser - Anna Hansson - Rabén & Sjögren
Detta är lätt dom roligaste faktaböckerna jag har hittat för barn. Man kan inte annat än älska dom. Kanske för att dom tar upp så rolig och spännande fakta. Det är en lättläst bokserie som passar för den som precis börjat läsa.


Precis som titlarna säger så handlar dessa böcker om faslig fakta.


Faslig fakta om rysliga varelser

Jag tror jag fastnade redan vid första meningen "VARNING! Det här är en läskig bok. Den handlar om otäcka varelser. Om du inte är väldigt modig så sluta läsa nu!" En sådan mening får ju en att vilja läsa vidare direkt.

I denna boken tar man upp flera rysliga varelser som troll, vampyrer, häxor, drakar, och mina favoriter, bajsmonster.
Till varje varelser få du en massa rolig fakta. Så som vad troll bör akta sig för, vad vampyrer äter och hur man bli en varulv. Visst blir man nyfiken.

Faslig fakta om äckliga kryp.
Jag som inte är så förtjust i insekter läste denna med skräckblandad förtjusning. Här får du veta allt du behöver veta (men egentligen knappt vill veta) om kackerlackor, bärfisar och likmaskar, och många fler äckliga kryp. Så här på sommaren vill man ju inte gärna läsa om blodiglar innan man hoppar i badet, men man kan trösta sig med att dom bara äter en gång om året. Och förhoppningsvis gjorde dom det dagen innan...på någon annan.

Faslig fakta om märkliga platser
Som du förstår handla den 3:e delen i serien om lite mystiska platser från hela världen.
Bland annat ta den upp pryramiderna, Bermuda triangeln, Draculas slott och det som jag tyckte var mest spännande en plats i Sverige.
Vet du vilken? Marteboljuset - Gotland. Den hade jag aldrig hört talas om innan jag läste denna boken.
Varje plats som boken tar upp så finns det lite fakta tex. vad som är bra att ha med sig om man besöker Draculas slott. Fast bäst är kanske om du åker dit på dagen när han sover.



Jag tycker böckerna är otroligt härlig för dom berätta fakta på ett roligt sätt. Illustrationerna är roliga och färgglada gjorda av Maria Andersson. Skrattar du inte när du läser dessa, så läs igen.

Anna Hansson
Debuterade 2012 med Dans feber. Sedan dess har hon skrivit 75 böcker var av ca 50 kommit ut.
Den av alla hennes böcker som blivit mest känd eller sålt mest är Fasliga fakta om äckliga kryp
som är nr 2 i denna serien.


Maria Andersson har illustrerat ett flertal barnböcker. Flera av dom med Anna Hansson.

Mitt helhets betyg på denna serie är 5/5

Går att köpa på Adlibris eller Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar